söndag 30 december 2012

Indien, dess färger och färgstarka kvinnor

Min första kontakt med Indien var en chock. Så bedövande många människor, så mycket oväsen, så mycket fattigdom. Så mycket sopor och smuts. Jag ville åka hem. Men det tog bara några dagar, sedan var jag fascinerad. Över vänligheten tror jag, de öppna nyfikna blickarna, över färgerna. Jag startar varje resa i mina vanliga inte så färgstarka kläder och köper varje gång nya orange sjalar som jag inte använder hemma men älskar där. Jag fascinerades över konsten att överleva. Sedan åkte jag tillbaka flera gånger. Nu kan jag längta dit. Längta efter mina vänner där, de fantastiska starka kvinnor jag lärt känna som mot alla odds slagit sig fram i denna mansvärld, som de kämpar.
Jag är säker på att de sörjer som jag över den unga våldtagna mördade kvinnan. Att de demonstrerar, att de inte kommer att ge sig förrän denna manskultur krossats, pulvriserats.

Inga kommentarer: