måndag 31 december 2012

Och franska lärde jag mig ... också

Hur kunde en liten flicka i Sundsvall så längta ut i världen? Kanske började det när min pappa fick resa med tåg till Paris på en gigantisk tågcharterresa, den första. Ingens pappa hade varit i Paris i min värld. Och aldrig hade någon unge i Sallyhill fått en examensklänning från Galeries Lafayette i Paris. Eller hört sina pappa berätta om denna makalösa stad. Klart jag längtade dit.
Men min första resa till Frankrike gick inte till Paris en alltför farlig stad, ansåg föräldrarna. I stället blev det en språkresa till Grenoble (som jag betalade själv genom att i en månad pressa skjortärmar på Ima-tvätten i Sundsvall).
Mina föräldrar trodde Grenoble var lugnt.
Det var det inte, vi roade oss, vi liftade till närbelägna Italien, vi förälskade oss ...  (se bilden) - men franska lärde jag mig.

Inga kommentarer: